Pokud si chce člověk udržet stálé zdraví a dobrou kondici, měl by udržovat v rovnováze mnoho různých faktorů. Jednou z nejdůležitějších a zároveň nejzanedbávanějších zásad tohoto vyrovnaného stavu je pitný režim, resp. jeho pravidla. Pitný režim je velmi individuální a závisí na mnoha faktorech. Kromě výšky, tělesné hmotnosti, krevního tlaku nebo stavu ledvin záleží také na dalších okolnostech, jako je například fyzická námaha, nebo roční doba a tedy vnější teplota. Existuje základní obecný vzorec pro výpočet pitného režimu:

 váha (kg) x 0,035 = denní potřeba tekutin (v litrech)
+ za každých 11 kg nadváhy si připočtěte 0,25 litru
+ za jeden šálek kávy si připočtěte 0,3 litru

sklenice-vodyZ toho je patrné, že spotřeba tekutin může být velmi rozdílná, hlavně podle celkové hmotnosti jedince. Mnohem větším problémem obecně bývá nízký příjem tekutin. Prakticky každý by měl za den vypít minimálně dva litry vody, minerálek nebo čaje (nevhodné jsou zejména cukrem slazené limonády), většinou je to však ještě více. Existuje samozřejmě také riziko při zvýšené konzumaci tekutin, ohroženy jsou pak zejména ledviny, to se však týká hlavně krátkodobé konzumace většího množství vody. Uvádí se, že by se nemělo pít více než litr vody za hodinu, vhodné je tedy rozložit konzumaci nápojů co nejplynuleji do celého dne. Ideální je například každou hodinu pít preventivně 2 decilitry vody po celý den, při zvýšené zátěži a vnější teplotě pak zvýšit hodinovou normu až na 5 decilitrů.
Je velmi ošidné spoléhat se na pocit žízně, jak to mnozí lidé podvědomě dělají. Zejména s narůstajícím věkem a při nemoci nás tento pocit neinformuje zcela objektivně. Mnohem přesnějším laickým ukazatelem je kvalita moči. Ta by měla být v ideálním případě podobná čisté vodě. Pokud je zabarvená, hustá, je jí málo a zapáchá, znamená to, že máte tekutin nedostatek. Říká se, že kdyby starší lidé každou hodinu vypili sklenici vody, ušetří naše zdravotnictví polovinu nákladů a zabrání se také mnoha zbytečným banálním předčasným úmrtím. Možná je to přehnané, ale faktem je, že voda tvoří až 70 % hmotnosti lidského těla…

Pitný režim a lymfodrenáž

Fungující lymfatický systém je podmínkou celkového zdraví a přímo ovlivňuje zejména imunitu. Bez správně proudící lymfy nelze ani efektivně hubnout, člověk se cítí unavený a organismus zaplavují toxiny a metabolity. Kvalita a konzistence lymfy (mízy) je na pitném režimu přímo závislá. Je logické, že hustá lymfa pomaleji cirkuluje a lymfatický systém bez přísunu tekutin pracuje hůře. Při lymfodrenážích patří pravidla pitného režimu k nejdůležitějším zásadám, vedle dodržování směru masáže směrem do středu těla a otevírání lymfatických uzlin před masáží. Konkrétně v období okolo lymfodrenáže (hodinu před a dvě hodiny po) by měl zákazník vypít minimálně litr vody. Zvýšený příjem tekutin by měl dodržovat také několik hodin po této proceduře, protože aktivizace lymfatického systému přetrvává až 48 hodin a účinek je stále intenzivní, například i při následném spánku. Zodpovědní provozovatelé těchto procedur tyto zásady svým zákazníkům nebo pacientům zdůrazňují.